torsdag 19 augusti 2010

Min barndoms sommarstuga
Så här ser min barndoms sommarstuga ut idag. Det är mer än 20 år sedan mamma och pappa sålde den, men den finns kvar :) I Norra Rörum i Skåne :)
Här har jag haft mycket skoj :)
Bakom huset och in i skogen fanns det mycket att utforska :)
I vår första sommarstuga, i Svensköp, hade vi alla varsen "lena-stenen", en alldeles egen sten beklädd med mjuk och skön mossa. När den här stugan köptes så skaffade jag en ny "lena-stenen". Varje gång jag gick förbi den var jag tvungen att ta av mig strumpor och skor för att stå på den alldeles barfota och känna hur len den var. Det spelade ingen roll om det var sommar eller vinter. Det skulle kännas och barfota skulle jag vara.
Tvärs över gatan bodde där ett lite äldre par som hette Anna och Göte. Där var jag mycket. Jag hjälpte Anna i köket, men mest gillade jag när hon dukade upp med saft och bullar :)
Göte gillade att jaga och det hände ibland att han hade horn från något djur. Jag har för mig att det låg i någon slags vätska för att alla vävnader och hinnor skulle brytas ner. Det var jättespännande att vara med Göte i källaren när han var där och fixade.
Ibland var jag bara hemma om och åt. Vid de tillfällena hade jag en speciell tack-för-maten rams asom jag sa.

"Tack för maten, det var gott!
Nu till Göte har jag brått!"

Långt efter att vi sålt stugan rabblades den här ramsan när maten var slut.
Vi har varit många somrar och helger i den här stugan och den är ett kärt minne :)
Vad har DU för kärt minne från DIN barndom?

4 kommentarer:

  1. Min mormors, då nybyggda hus på 70-talet, 15 meter från en enorm insjö där jag med min syster och 4 - 8 kusiner badade dygnet runt hela sommaren :-) Glömmer aldrig de somrarna.

    SvaraRadera
  2. Min älskade trehjuling som jag spexade med, vilket uppskattades av de äldre (4-7 år gamla) barnen! *ler*

    SvaraRadera
  3. Mysigt det ser ut och vilka fina barndomsminnen! :)

    SvaraRadera