måndag 30 augusti 2010

Här kommer lite bilder från vår Oslo-tur :)

Goda drinkar blev det en del första kvällen.
Moskow Mule blev helt klart min favorit!


Visst är vi snygga när vi sörplar i oss ;)

Självklart var vi i Vigelandsparken


Tyvärr regnade det och så här blöta blev Max och Marya.
Jag hade paraply med mig :)


Holmenkollen besöktes givetvis oxå.
(Fotot är taget genom bussfönstret.)


Det blev en god lunch på Hard Rock Café.


En stilig byggnad för opera och balett har dom i Oslo!


Här är jag och älsklingen på taket.


Här är båten vi åkte med, Pearl of Scandinavia.


Här är vi alla sista kvällen.
Sitter med god drink i väntan på att få gå och äta :)

Som ni ser så har vi haft en härlig helg!
Första kvällen åt vi tidigt. Så medan vi passerade mellan Helsingborrg och Helsingör så gick vi plockade av buffén. Där fanns allt ifrån skaldjur, sill och lax till varma rätter som fisk, fläskkött och maffiga ben att gnaga på. Och efterrätterna ska vi inte ens tala om. Mjukglass, tårtor, chokladmousse och färsk frukt och ovanpå det ostar. Snacka om att vi var mätta sen!
Efter maten gick vi till shoppen och handlade en del förnödenheter så som dricka och godis ;)
I nattklubben blev det en del drinkar så några gungningar kände vi inte av ;) Klockan hann bli ett innan vi kröp ner under täcket och då hade vi dansat lite oxå.
Klockan åtta nästa morgon väcktes vi av en frisk pigg röst som meddelade att klockan var 8:00 och att vi skulle anlända Oslo klockan 9:30. Hallå!!! Klockan 8! Vi var ju trötta, men vi var av båten i tid för vår 2-timmars Oslo-tur med buss.
Först bar det av till Vigelandsparken och alla statyerna. Tyvärr regnade det ganska så friskt. Men jag hade varit förutseénde och tagit med mig paraply :) Max, Marya och Marcus blev lite blöta.
Nästa stopp var Holmenkollen. Vi fick ingen bra bild framifrån eftersom vi satt i bussen då.
Tillbaka i centrala Oslo så var vi rejält hungriga. Vi hittade till Hard Rock Café och fick där i oss vars en rejäl hamburgare. Utom Marya som åt chickenwings.
Klockan började närma sig ombordstigning på båten igen men innan dess strosade vi ner längs Karl Johans Gate och shoppade. Ja, mest fönstershoppade då eftersom det är så himlans dyrt i Oslo. En svart kofta var det enda som jag handlade.
Innan vi gick ombord hann vi oxå med ett besök på Den Norske Opera och Ballett. En fantastisk byggnad helt i vit marmor (tror jag det var i alla fall).
Väl ombord hann vi med en kaffe på däck innan regnet började vräka ner. Då drog vi oss tillbaka till hytten för lite kvalitetstid ;) Mysigt!
De andra passade på att sova oxå, men jag kände att jag inte skulle komma igång igen om jag la mig så jag satte mig i baren istället med min bok :)
De andra slöt upp och strax var det dags att äta igen. Samma buffé som dagen innan. Ja, inte samma, men lika dan var det ;)
Inte riktigt lika gott idag eller så var det den stora hamburgaren på 280 g från HRC som spökade.
Jag blev tyvärr rejält däst av maten och efter lite mer shopping på båten så sa jag god natt.
Kan säga att det inte dröjde jättelänge innan de andra kom.
Även söndagmorgon blev vi väckta av den hurtiga rösten som kom från högtalaren. AARRGGHH......
Men vi var ju faktiskt tvugna att gå upp och packa ner allt som vi slängt omkring i hytten ;)
Vid lunchtid var vi hemma i Malmö igen och vid två mötte vi en sömndrucken lillprins hos farmor. Vi fick sota rejält för de två nätterna han sovit där. Han var på ett uselt humör igår :(
Stackars liten, det är ju hans sätt att tala om att han saknat oss.
Trots allt så gick det bra att lämna honom på dagis idag :) så nu väntar jag på att klockan ska bli två så jag kan hämta honom igen.
Och sen kommer de andra barnen hit oxå :) och lyckan är total :)
Kramisar!!!

2 kommentarer:

  1. Åh, det är så härligt att få lite egentid!! Vi var ju i Tallin för några veckor sen. Å snart blir det bröllopsdag i MALMÖ!!!
    Härligt ni verkar ha haft det, trots lite dåligt väder...

    SvaraRadera
  2. Härligt att få göra lite saker utan barn. Du får pussa på honom extra mycket!

    SvaraRadera