måndag 3 januari 2011

Mina föräldrar

Min pappa föddes den 21 mars 1939, i Stockholm. Han tog studenten i Bromma Läroverk och har även genomgått sjökrigsskolan (jo det hette så) i Näsbypark och blev därmed officer vid Kustartilleriet en tid i Vaxholm. När vi bodde i Stockholm var han annonschef på Aftonbladet ett tag, samt försäljningschef på ett företag som sålde verktyg.
Vidare har pappa arbetat på Norlett & Partner, Husqvarna AB, Electrolux AB både i Jönköping och på Essingen (Stockholm) centrala inköpsstaben. Han har bl.a. arbetat i Saudiarabien och jag ska inte glömma Kina.
Min lille puttefar gillade att läsa, vara i naturen och gärna skogen, hundar, barn, god mat-vin. grilla, t.o.m. på vintern. Gillade inte ensamhet, ej heller s.k. "fint folk". Pappa ville helst inte resa på sin sem eftersom han reste alltid i jobbet, men vi har rest mycket ändå.
När pappa arbetade i Kina blev han sjuk i cancer (njurarna) och 21 september 1996 dog han *snyft*



Mamma föddes den 27 oktober 1940 i Lund. Efter sedvanlig skolgång 8 år gick hon separata kurser i ekonomi och i avanserad affärsbokföring (jo så hette det då & manuell var den).
Hon var hemma med barnen när de var små och var dagmamma. Men från 1968 har hon arbetat med ekonomi, löner, bokföring, bokslut, samt som arbetsledare för resemontörer, sekreterare - vilket kanske är unikt i dag? Lille mor har även varit receptionist, rese-konf-hotell-bokningar. Lite med inköp och försäljning. Numera bor hon i Huskvarna och är pensionär :)
Hon älskar att vara mor, mormor, o farmor. Älskar barn i alla åldrar även vuxna. Längtar säkert efter att få barnbarnsbarn nu ;)
Mamma har ett intresse för vackra saker, design i alla former möbler prylar m.m. antikviteter, loppisar och auktioner. Men gillar oxå att vara med sina barnbarn, gärna ett åt gången. Hon har ju 10 stycken plus två "plastbarnbarn"

Mamma har varit gift tre gånger och två av de gångerna med samma karl - min pappa :) Pappa har varit gift tre gånger och två av de gångerna med samma kvinna - min mamma :)
De träffades på gamla Kramer i Malmö och 1973 kom lilla jag till världen :) Pappa var hela graviditeten säker på att jag var en flicka och jag bara skulle heta Nina så något pojknamn var aldrig på tal.

Älskar er!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar