onsdag 26 januari 2011

En första...

En första från Frida som vill ha reda på första sparken i magen av första bebisen.
Ja, jag är säker på att första bebisen är Thim (idag 15 år) och jag var i v 16-17 när jag kände den där första sparken. Eller spark och spark, det var mer som ett vinddrag från en fjärilsvinge. Så nätt och försiktig att den knappt kändes. Därför la jag mig på magen varje dag sedan och ibland kände jag det och ibland inte.

Karin undrar om min första förlossning. Den första förlossningen resulterade i Thim :) Magen kallades för "Kråkan" och var planerd till att försvinna den 2 okt -95. Det är ju rätt så längesedan så vi får se vad jag kommer ihåg. Den 2'a både kom och gick och den 4 (min födelsedag) vaknade jag tidigt på morgonen av de allra första små värkarna. Såklart avtog dem trots snabba och intensiva promenader. Men p kvällen den 5 åkte vi in. Jag var skitförbannad över att missa "Rederiet" som gick på tv den kvällen ;) Förlossningen var absolut på G och vi fick stanna kvar. Kämpade på och fick en petedinspruta så jag kunde sova. Hade ju inte gjort det något nämnvärt det senaste 1,5 dygnet. Sov inte jättemycket utan andades lustgas istället. När jag var vidgad för 10 cm stannade det av lite och jag hämtade nya krafter. Vattnet gick och på två krystvärkar var han ute lille Thim-Thim, som han kallades för.
En smidig förlossning som gick hyfsat fort och lätt.

Kicki vill veta min första körlektion, min första dag på jobbet efter semestern, min första semesterdag och den första gången jag var ensam i Köpenhamn.
Första körlektion - hade en konstig liten gubbe som körlärare och jag minns att han blev lite imponerad av att jag redan kunde starta i backe.
Första dagen på jobbet efter semestern - den 10 januari -11 ;) En vanlig dag med alla goa' barn. Noah var med eftersom hans dagis var stängt för planeringsdag.
Min första semesterdag - min allra, allra första semesterdag kommer jag inte ihåg. Men jag hade min första semesterdag den 22 dec förra året. Då hade jag julmys med mina barn :)
Första gången ensam i Köpenhamn - jag har faktiskt aldrig varit ensam i Köpenhamn ;) Kommer ihåg en gång när jag och barndomsvännen Cissi åkte dit dock. Tog båten från Malmö och minns att vi försökte handla Elefantöl i restaurangen p båten, men det gick inte :( Själva Köpenhamnsbesöket minns jag inte.

Idag har jag faktiskt haft en alldeles "en första" upplevelse som 4-barnsmamma. Var på IKEA och handlat lite smått och gott efter en heldag i skolan. Marcus hämtade mig och vi åkte direkt. Åt mat där och hade det rätt så mysigt. Ni vet, man går runt och drömmer lite om hur man vill ha det med nya möbler och nytt kök och så vidare... dream on!
Hur som helst så ville inte lillprins äta alls, men det gör han ju inte längre - så mycket i alla fall. Han hade väl så mycket annat att titta på ;)
Vi vandrar vidare och känner så småningom en härlig doft från honom och Marcus går och byter medans jag samlar ihop det sista. Betalar och ställer mig i korvkön för nu ville han ha en korv. Glassmaskinen är sönder så jag får ingen mjukglass och tur är väl det med tanke på mina nya vanor ;)
Men han vill inte alls ha någon korv! Marcus tar den och vi går mot hissarna och vips så har ungen spytt över hela golvet :( Det kom som en kaskad ur munnen och till och med ur näsan! Stackar'n!
Under mina 15 år som mamma har aldrig någon av barnen spytt ute, offentligt, i någon affär eller så. Det var "en första" som jag gärna hade varit utan :(

Nu sover lillprins gott i pappas knä i soffan och han har peppar, peppar inte spytt mer.
Snälla! Håll tummarna att det blir en lugn natt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar