tisdag 18 maj 2010

Råkade komma förbi SVT 2 innan ikväll. Där hade de ett danskt program om att välja docka. Förskolebarn i Danmark fick välja vilken docka de tyckte var finast. Det fanns två identiska dockor, det enda som skiljde sig var färgen. Den ena var vit och den andra färgad. Av 41 (tror jag) barn så valde 35 (tror jag) den vita dockan. Barnen var de flesta av annan etnisk härkomst än Skandinav.
Jag tycker inte att "försöket" var helt rätt utfört. Av alla barnen så såg jag bara två pojkar och då sa försöksledaren - Jag vet att du inte leker med dockor men vilken skulle du välja om du skulle ge bort en docka.
Vad då! Kan inte pojkar leka med dockor?! Jag blir förbannad av sån't!
Det beror väl på vem man ska ge dockan till? Och varför fick inte flickorna samma fråga? Måste alla flickor leka med dockor?
Sen lade han en bild av en flicka framför barnen och frågade vilken färg denna vackra flicka hade på sitt hår. Barnen fick välja mellan gul och svart. För det första så liknade flickan Barbie eller Askungen och för det andra så hade han inte behövt säga "vackra". Vad är det för budskap om hur man ska se ut?
Barnen valde i de flesta fallen gul, men det kanske inte är så konstigt eftersom både Barbie och Askungen (som jag tyckte bilden liknade) är ljushåriga.
Jag kanske retar upp mig på småsaker, men gå in och kolla programmet på SVT Play om du kan och bilda dig en egen uppfattning. (Om du kan efter att ha läst detta.)
Hade det varit rätt utfört och med en större grupp barn så hade det dock varit ett intresant försök att göra.
Var så goda och tyck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar