onsdag 12 maj 2010

Den andra heldagen i Tyskland bar det av mot Spreewald för en tur på kanalerna. I en flatbottnad båt sitter vi ungefär 20 st och stakas fram av en tysk "gondoljär". Det är jättmysigt! Trädgrenar hänger ner i vattnet och gräset växer ner tills vattnet tar över. En och annan mossbeklädd stubbe stakas vi förbi mot vår väg mot en restaurang där vi äter sparris och hollandaissås. Slinker ner lätt tillsammans med en öl. Vi stakas tillbaka till byn där bussen väntar. Allt som allt tar det tre timmar.
Den lilla byn är verkligen pittoresk och har en massa små butiker med hur mycket som helst att handla. Såg en tuvad svart kofta i ull med en liten volang på ärmslutet för ringa 1300 kr. En fin tovad tavla i ull med vallmo, hade passat perfekt hemma hos mig. Oxå billig, not! Ångrar så här i efterhand att jag inte köpte en järnfigur föreställande en kvinna som sträcker på armarna. Otroligt vacker!
Vi köpte såklart Spreewaldgurka :)
På bussen på vägen hem var jag faktiskt inte det minsta trött så jag höll syrran vaken ;) Vi skrattade åt allt och ingenting :) Men mest skrattade vi åt vår gondoljär. När jag satte mig i båten för tillbakafärden så kom jag i sist på min bänkrad. När jag satt mig vänder jag mig mot land igen för att se vem som stod på tur att hoppa i och möts av gondoljärens skrev som bular rejält. Inte på det sättet att han har stånd utan mer på det sättet som att han är välutrustad. Dagen innan i Berlin så beklagade jag och syrran oss på att det inte finns några snygga tyskar, men min syrra påstod att de som kompensation är välutrustade. Så med det i tankarna vänder jag mig mot henne och säger - Oh, shit vilken bula! Syrran fattar givetvis direkt och vi bryter ut i ett asgarv. Mamma trodde att jag menade någon som var gravid och en annan brevid trodde att någon hade en bula i pannan. Jag och Helené skrattar som två tonåringar = oavbrutet. Det räcker med att vi tittar på varandra ;)
På hotellet har vi ungefär en och en halv timme tills vi ska ses igen för en tur in till "stan" för middag. Det blir några glas vin. Och mamma fick en på bättrad make-up av mig.
Det blev en grekisk restaurang där jag åt den godaste lammfilé jag någonsin ätit. Den smälte i munnen på mig, underbart god. Jag åt inte ens potatiskrocketterna och tzatzikin till.
Det blev några öl till och jag börjar ärligt talat känna mig lite snurrig ;)
Hemma på hotellet igen så fastnade vi i baren, där det blev nya öl :) Vi har hur trevligt som helst och skrattar och pratar och skvallrar med några av de andra resenärerna. Kvällen blir sen innan vi kommer isäng :)
En av männen kommer fram till mig under kvällen och berättar för mig att jag är den vackraste kvinnan han sett. Han var lite äldre än mig och då kan jag ofta känna äckel inför en sådan komplimang, men det gjorde jag faktiskt inte den här gången. Det kändes mer som om han gav mig ett förtroende. Knäppt va? Men dock en rätt så härlig känsla :)

1 kommentar:

  1. *asg* Kanske det är lättare att ta en komplimang när man är full av öl? ;-) Ni verkar ha haft en underbar resa!

    SvaraRadera