tisdag 11 maj 2010


Dag 2 i Tyskland:
Redan klockan sju måste vi gå upp för att hinna bli vackra ;) och äta frukost innan bussen avgår mot Berlin. I Bussen somnar jag igen och vaknar lagom tills vi rullar in i Berlin. Första (och enda) stoppet blir muren.
Vi blir avsläppta för fotografering i endast 10 minuter. Helt osannolikt att hinna titta på och studera muren i bara 10 minuter.
Vi hoppar av vid en del där jag kan se hopp målat på muren. Det är fäst som en urna på muren och därifrån letar sig en späd växt uppåt. Det var även planterat en riktig växt i urnan som växte, visserligen lite torr, men ändå. För mig symboliserade det hopp.
Vi fortsätter vår busstur genom staden med at köra förbi allt det viktiga. Checkpoint Charlie, Domkyrkan, Riksdagshus, kyrkor, parker och allt möjligt annat.
Väldigt intressant men jag hade velat ha tid att gå av på alla ställena och titta. Vid Domkyrkan fick vi lite tid så vi gick in i den medans nästan alla andra drack kaffe.
En helt underbar kyrka med ett underbart tak som hade en fredsduva av glas mitt i takkupolen. Underbart ljus sken in därifrån. Jag blev förälskad direkt. Fick så'n ro där inne.
Såklart tände jag ett ljus för puttefar :)
Efter rundturen blev vi avsläppta vid Ka De Ve, ett stort och dyrt köpcenter. Ungefär som PUB i Stockholm, fast mycket, mycket dyrare. En glad överraskning var att det var en utställning om Maisel, porslin. (heter det så?) där som var väldigt sevärd.
Vi tre galningar gick runt lite i området däromkring. Bl.a. var vi på en marknad där det fanns allt från kläder och smycken till mat och blommor. Hungriga stegade vi in på ett café brevid och fick oss en ordentlig lunch.
Mätta och goa' kunde vi sedan fortsätta. Nu blev det lite shopping i affärerna, dock inte Ka De Ve av förståeliga skäl ;)
Idag var det syrrans tur att vara snurrig så jag parkerade henne och mamma på Starbucks och sprang lite i affärer själv. Hittade en skitsnygg skinnjacka för bara 29 Euro, men den var lite i tajtaste laget så det fick vara :(
Köpte en vit skjortblus som det stod mitt namn på och en turkos (!) top.
Mot slutet av dagen åkte vi upp på sjätte våningen på Ka De Ve och tog en öl och efter det gick vi bara runt och kollade på alla färskvaror som fanns där. Te, kaffe, korv, fisk och skaldjur, choklad, oliver, ostar, feta, kladdiga röror och en massa annat.
Vi köpte med oss lite oliver med mandel och coctailtomater späckade med färskost. Supergoda, särskilt oliverna :)
Bussen på vägen hem blev en vilstund och hemma på hotellet igen fick det bli middag där. Hamburgare!
Sedan lämnade jag och syrran mamma i baren med lite medresenärer. Hon var nog lite smålullig :)
Jag och syrran fnissade oss upp på rummet och tvättade av oss smink och borstade tänderna. Det var som när vi var små igen :)
Mamma kom rätt snart och när vi förhört henne så somnade vi gott :)

1 kommentar:

  1. *asg* oj oj! :-) Gillar Berlin och Ka De Ve, speciellt matställena högst upp ;-)

    SvaraRadera