måndag 10 maj 2010

Då kör vi igång då :)
På torsdagen var det uppslutning på terminalen i Malmö. Arla morgon, blåsigt, kallt och förväntansfulla är väl det som kan sammanfattas därifrån. Bussen som hade kört som anslutninsbuss innan var lite sen och skulle städas så vi gick in i vänthallen och passade på att gå på toa ytterligare en gång. När bussen kom så fick vi tre bra platser längst fram så vi hade bra uppsikt över alla pensionärer som steg på :) Rätt så roligt att sitta och kolla på alla faktiskt :) Alla ville in med sin väska först och det blev lite kaos, men till slut så var alla inne och vi körde.
Stämmningen var uppsluppen och alla var glada och satt och småsnackade med andra, läste tidningen eller sov. Jag och syrran hade fullt upp med att försöka fotografera mamma som somnat gott ;) Och så skrattade vi förstås :)
På båtresan som gungade rätt så bra passade vi på att ta dagens första öl tillsammans med en pölsa. Gott! Jag och mamma delade en till innan vi la till i Tyskland. Efter ett tag på "motorban" (som mamma säger) så var det dags för fikapaus. Busschauffören och vår guide dukade upp kaffe, läsk, kakor, Wasa-knäcke, öl och diverse sprit att ha i eller till kaffet. Gött! Jag hoppade dock, men mamma och Helené (syrran) tog vars en Ölvemarkare vilket innebar kaffe och wiskey.
Vid ungefär halv fem på eftermiddagen var vi framme på hotellet. Även kallat "Lilla huset på prärien" eftersom det låg utslängt på en åker. Ett stenkast från motorvägen fast inte vid någon avfart inte ;)
Klockan 18:30 gick bussen in till Frankfurt on der oder (vet inte om det är rättstavat) för en liten stadsvandring och middag. Men innan dess packade vi upp och tog något glas vin som vi köpt på båten.
Stadsvandringen bestog av en tur i en totalt övergiven och död stad. Vi såg inget folk ute på gatorna, knappt några biler och inga fönster som lyste. Fick en liten spöklig känsla faktiskt. Men vi fick se en fin kyrka och ett stadshus med en tupp på stadsvapnet. Lite ovanligt faktiskt med tanke på att tuppar är rätt så stridslystna. Kvällsmaten bestod av moussaka på potatis och en öl till det på ett kartoffelhause (?). Låg jättefint längs wn flod som delar Tyskland och Polen här. (Har nog aldrig varit så nära ett land utan att besöka det.) Hade det varit varmt så hade det varit mysigt att sitta på uteserveringen längs floden
Vid detta laget så snurrar det hela tiden för mig, men inte p.g.a. öl. Jag åkte fortfarande buss :) Jag har en benägenhet att göra det efter en längre tur. Likadant med tåg, båt och flyg :( Så med rejäl huvudvärk och lite yrselkänsla mitt i allt snurrande åkte vi upp i stadens högsta hus för att få en öl i baren som låg längst upp. Den ölen fick bli en läsk!
Väl hemma på hotellet kröp jag snabbt ner under täcket och somnade gott.