söndag 27 november 2011

Söndagskväll

Idag har vi haft middagsgäster :) Man (läs vi) har det alldeles för sällan, det är supertrevligt tycker jag.
Det behöver inte heller vara så märkvärdigt tycker jag.
Det är det sällan hos oss heller. Oftast är vi bara halvväs mot en färdig middag när våra gäster kommer, om ens det ;) Det blir till att umgås i köket under tiden den fixas. Vilket jag tycker är härligt, man pratar lite, skrattar,  äter förrätt i allt kaos. Kaos som det blir i en 5-barnsfamilj och där middagen inte är färdig när gästerna kommer. Men det är ett trevligt kaos i mina ögon. Ingen är otrevlig eller sur, det är bara mycket av allt. Mycket barn, lite trångt, vuxna som trängs vid diskbänken. Ja, ni vet. Åtminstone ni som varit på middag hemma hos oss :)
Idag blev det hur som helst glögg och pepperkakor med ost på till förrätt, allt i första adventanda. Oxfilé med bakad potatis till huvudrätt. Till det sallad och lite ugnsbakade rotfrukter och givetvis min goda vitlökssås (som Marcus gjorde idag). Gott vin från gästerna, som för övrigt bestod av Peter och Malin :)
Till efterrätt blev det något så orginellt som marängswiss, mumsi!!! Marcus fick även en flaska Dram av Peter som tack för lånet av en våtdräkt, vilken var väldigt god till.
Maja var dock inte på sitt bästa humör och var rätt så gnölig av sig, men vid ett tillfälle var hon myspysig och låg på sin filt och myste tillsammans med Noah som dukat upp ett hav av leksaker runt henne. Se själva :)


När det var dags att gå och sova behövde jag bara säga att det är snart dags innan jag blev av med Noah. Var uppe och pussade Johanna god natt och när jag kom ner hittade jag inte honom någonstans. Då hade han lagt sig själv, min lille snuffe.



Helt utslagen i sängen och vaknade inte ens när jag bytte blöja på honom.
Nu är gästerna hemgångna och Marcus fick gå ut i trädgården och säkra ytterligare några saker som vinden annars riskerade att ta tag i. Det lär bli buss till praktiken imorgon tror jag.
Kramisar på er alla som tagit er till mitt lilla undantag i blåsten.

5 kommentarer:

  1. Vilken duktig liten kille som går och lägger sig själv. Vitlökssås låter smarrigt, kan du inte lägga ut recept? Jag tycker inte heller att allt behöver vara fixat när gästerna kommer, vill man ha så kan man gå på restaurang;-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det låter ju super mysigt!
    Jag tycker om när det är lite mer "casual" ;)
    / Frid_is

    SvaraRadera
  3. Vilken söt plutt som lägger sig själv!

    SvaraRadera
  4. Precis så har vi det när vi har middag också - senast i lördags. Med enda skillnaden att vi än så länge bara har ett barn, så lite lugnare blir det ju då kanske...

    Tycker det är trevligt att umgås i köket medan maten blir klar. Det är trevligt om det är dukat när gästerna kommer, men resten får de vara med om under hand.

    Söt-Noah! Härligt när de lägger sig själva.

    KRAM

    Busan

    SvaraRadera
  5. Nej det är tervligt med gäster. Jag ÄLSKAR att ha gäster. Medans mannen tydligen får deluxe ångest eftersom han spenderar halva dagen med att städa. det skiter jag i. det är inte det som spelar någon roll. Man vill ju bara umgås, snacka och äta gott, vem bryr som om det är damm på golvet...

    Söta Noah, ja det är inte lätt att vara liten när man samtidigt vill vara stor. Duktig kille!

    SvaraRadera