måndag 4 juli 2011

Barnmorskebesök

Nu på morgonen har jag varit på bm-kontroll.
Allt var bra, synd bara att jag inte mår så himlans bra.
Har gjort 27 hela veckor imorgon och har gått upp totalt 10,8 kg. HJÄLP!!! Förra graviditeten gick jag upp 11 kg totalt.

-Mitt sf-mått är 27 cm. Förra graviditeten var jag 27 cm i v 28+0, så lite större är jag men bara marginellt.
-Hjärtljuden låg på 150.
-Blodtrycket var (hör och häpna!!!) 105 genom 70. Högsta på väääldigt länge, men kanske var det det eftersom jag cyklat dit?
-Blodvärdet låg på 113. Har gått ner från 130 (v 13+1) fast jag äter järntabletter.

Barnmorskan tog två rör blod oxå som skulle iväg på analys. Järndepåerna ska kollas och B12 värdet och folsyravärdet.
Någon som vet varför man kollar folsyran?
Fick tid för sockerbelastning om två veckor.

1 kommentar:

  1. Många gravida får i sig för lite folat (naturlig form av B-vitamin - folsyra är ett konstgjort framställt folat som finns i kosttillskott som kroppen har lättare att ta upp) under graviditeten. Detta kan leda till komplikationer som anemi (blodbrist)havandeskapsförgiftning och för tidig förlossning samt i vissa fall (ovanligt och betydelse fram till 12:e graviditetsveckan) kan barnet drabbas av ryggmärgsbrock. Kan tänka mig att de misstänker att du skulle kunna ha låga värden av folat och därför vill de kontrollera detta.

    SvaraRadera