Idag har jag haft ett möte med en personal på Majas förskola.
Anledningen är att jag inte känner mig så trygg som jag borde i att lämna henne där.
Under de två veckor hon gått där har jag varit mycket med henne på avdelningen och sett och hört saker som jag undrat över. Jag undrar vad deras tanke bakom agerandet är och vad tanken i verksamheten är för jag ser inte att det finns någon tanke bakom deras agerande och deras verksamhet.
Saker jag sett/hört är bl.a.
- att när en pedagog har ett barn i famnen för att det är ledset så sätts det ner så fort det blivit glad
- att ett ledset barn kan byta famn upp till 3 gånger på mindre än 5 min
- att pedagogerna tycker att "de ska vara ute 10 minuter till, de får skrika hur mycket som helst, det är bara till att lära sig"
- att de inte kan ha Maja i knät för då "domnar benen" och de "kan inte sitta med henne (Maja) hela tiden så jag satte henne och visst var hon lite ledsen men jag rörde mig omkring henne hela tiden"
- att vid nästan varje måltid sitter Maja på olika platser
- att Maja sover på olika platser nästan varje vila
- att det inte finns några fungerande rutiner
- att hon haft mat kvar under näsan och inte varit tvättad ordentligt i underlivet vid några tillfällen
Hade ni låtit det här gå förbi?
Jag tog upp de flesta av sakerna jag skrivit ovan plus att jag upplever att det är allmänt virrigt på avdelningen eftersom pedagogerna inte är stilla. De far upp och iväg, går fram och tillbaka, in och ut på avdelningen och så vidare.
Personen jag pratade med tycker att jag har rätt på alla punkterna och att det jag tog upp är saker de diskuterat.
Exempelvis:
- Avdelningen är indelad i två sidor och det är meningen att de ska dela på sig strax innan 9 på morgonen. För att minimera ledsna barn och att det blir för många barn på för liten yta.
- Att barn som är ledsna sätts ner när de tystnar ansåg hon oxå var fel (såklart) och hon medger att vet varit mycket "spring" hos personalen och att ett ledset barn inte ska behöva gå från famn till famn. De ska vara stationerade på golvet, särskilt nu i början så att barnen vet att det alltid finns någon vuxen att tillgå. Men även för att vara på barnens nivå så att de blir trygga.
- Hon tyckte inte heller att de ska vara ute till varje pris. Trist när 8 av 10 barn gråter för att det är kallt och en ny miljö. Bättre att gå ut med de som vill eller bara gå ut med några få barn åt gången så de kan få full uppmärksamhet ute. Eller vara inne helt enkelt.
- Hon höll med om att det inte finns några fungerande rutiner för tillfället men att de ska börja mer med det nästa termin. Här förklarade hon även nästa termins tema och så vidare.
Till deras försvar måste jag låta er veta att det är en nybyggd förskola med till viss del ny personalgrupp. Den har varit igång sedan september och det tar en viss tid att arbeta ihop sig i ett arbetslag och att hitta en fungerande verksamhet när allt är nytt. Till det kom det även många nya barn.
Så nu återstår det att se ifall det blir några förändringar och hur de andra pedagogerna beter sig mot mig. Vill ju inte bli "den där jobbiga mamman" men det kan bli så, särskilt om någon av dem tar åt sig av det jag tog upp.
Va bra att du sa till! Speciellt när det är nytt så de kommer in i bra rutiner en gång!
SvaraRadera